Skoleparathedssamtale

I oktober/november vil alle forældre til et kommende skolebarn (med skolestart året efter) blive inviteret til en skoleparathedssamtale. Som oftest er det den pædagog, der er MAXI klub (gruppe for de kommende skolebørn) ansvarlig, der afholder skoleparathedssamtalen.

Pædagogen vil kontakte forældrene for dato/tidspunkt. Mødet tager ca. 45 minutter. Souschefen deltager efter behov - dette for at give sparring til forældrene samt pædagogen.

Til samtalen har kontaktpædagogen udarbejdet et kompetencehjul. Ligeledes har pædagogen sammen med barnet, lavet en skoleparathedsundersøgelse (SPU).  Disse præsenteres for forældrene.

I Kolding Kommune er der truffet beslutning om, at alle dagtilbud og forældre skal udfylde et oplysningsskema. Alle dagtilbud skal sende dette oplysningsskema til barnets kommende skole.

Oplysningsskemaet danner grundlag for skoleparathedssamtalen - der tages udgangspunkt i nedenstående punkter:

• Hvordan er barnets fremmøde i institutionen
  • Har barnet været skoleudsat
  • Hvilke ressourcer er barnet i besiddelse af (se evt. Kompetencehjul og SPU)
  • Gennemgang af Kompetencehjul, SPU eller andet
  • Barnets aktuelle trivselsposition på Børnelinealen
  • Er der i daginstitutionen iværksat en særlig pædagogisk indsats i forhold til barnets udvikling, sundhed og motorik med inddragelse fra fx talepædagog, fysioterapeut, psykolog, socialrådgiver, speciallæge, sprogpædagog eller lignende (vedlæg beskrivelse, handleplan og evt. Kompetencehjul)
  • Evt. andre hensyn i forbindelse med barnets skolestart
  • Hvad vurderer forældrene er den vigtigste information, som har betydning for barnets modtagelse samt skolestart (udfyldes af forældrene)
  • Hvornår og i hvilke situationer trives barnet bedst; hjemme og i daginstitutionen (udfyldes af forældrene)
  • Hvornår oplever forældrene, at barnet derhjemme kan være udfordret, og hvordan håndterer forældrene det (udfyldes af forældrene)
  • Er barnet for tidligt født (udfyldes af forældrene)
  • Er der ordblindhed i familien (udfyldes af forældrene)
  • Er barnet medicineret (udfyldes af forældrene)
  • Er der andre vigtige bemærkninger eller oplysninger om barnets sundhedsmæssige tilstand (udfyldes af forældrene)

Forældrene og pædagogen vil sammen finde punkter der skal arbejdes med i tiden indtil skolestart fx finmotorik, koncentration og opmærksomhed.

Ovenstående punkter fra oplysningsskemaet skriftliggøres og underskrives af forældrene og dagtilbuddet.

Underskriften er samtidig tilladelse til, at skemaet samt bilag må videregives til barnets kommende skole.

I Pinjevejens Børnehus afholder vi overleveringsmøde med Munkevænget Skole og kommunens andre skoler i februar/marts det år, hvor barnet starter skole. På mødet deltager SFO personale, MAXI pædagogen og souschefen fra Pinjevejens Børnehus - der tages udgangspunkt i oplysningsskemaet, som forældrene har udfyldt sammen med pædagogen.

Ved børn og familier i udsatte positioner deltager forældrene og souschefen i overleveringsmødet og evt. psykolog, tale- hørekonsulent, fysioterapeut, familie afdeling deltager.