Mad og måltidspolitik for de 0-2 årige i Pinjevejens Børnehus

mad

Mad og måltidspolitik for de 0-2 årige i Pinjevejens Børnehus

Udarbejdet i 2012, revideret i februar 2020.

Overordnede mål

Fremme børns kendskab til sund kost

At skabe glade og aktive børn som trives

Kosten i Pinjevejens Børnehus tager udgangspunkt i dansk madkultur og traditioner. Andre kulturers regler og traditioner bliver respekteres, således at barnet ikke får mad, der strider mod familiens religion. Børnene skal have en sund og varieret kost, som smager godt, og som er indbydende at se på.

Delmål

Børnene skal have en sund og varieret kost, som sikrer en jævn forbrænding dagen igennem. Det giver overskud til at deltage i sin egen hverdag og sikrer læring.

Morgenmad kl. 6.30 - 7.30 (For de børn der ikke har spist hjemme).

Vi tilbyder:

Havregryn m mælk

Boller m smør

Grød til de yngste ved behov

Frugt

Mellemmåltid kl. 8:30

I vuggestuen er der et let mellemmåltid  med et lille stykke brød og lidt frugt, hertil mælk.

To gange om ugen serveres der havregrød med frugt.

Frokost kl 11:00

Der serveres et måltid, der lever op til sundhedsstyrelsens anbefalinger. Der serveres vand til. Der gives kun diætkost efter lægeanvisning. Børnene vil, alt efter alder, selv være aktive deltagere for at udvikle færdigheder og selvhjulpenhed  (spise selv, tage selv, smøre selv etc.).

Vuggestuens køkken bruger overvejende økologiske råvarer, og har det økologiske spisemærke fra Fødevarestyrelsen i sølv.

Eftermiddagsmad kl. 14

Her serveres der et let måltid med ex. brød, grønsager, og frugt. Der serveres vand til måltidet.

Fødselsdage og særlige lejligheder

Ved særlige lejligheder jul, påske og fastelavn, kan det forekomme at børnene får

Et lille stk. chokolade.

Fejring af fødselsdag i vuggestuen

Der må medbringes grovboller, smør, frugt og grøntsager.

mad

Minus rosiner og frugtstænger

Drikkelse sørger vuggestuen for.

Der må gerne medbringes serpentiner, sæbebobler, servietter og flag. Vi dækker op med dug og flag på bordet og synger fødselsdagssang for barnet.

Barnet får en lille gave af vuggestuen J