VÆRDIEN AF ET GODT FORÆLDRESAMARBEJDE

Barnets trivsel, udvikling, læring og dannelse er et fælles ansvar, som deles af forældre og institutionens personale. Dette fordrer, at alle omkring barnet arbejder sammen om at give barnet de bedste muligheder og forudsætninger for et godt børneliv. Vi vægter et tillidsfuldt, åbent og respektfuldt forældresamarbejde. Et forældresamarbejde, hvor vi sammen skaber vi bedste betingelser for det enkelte barn.

Gennem et godt forældresamarbejde skabes brobygning mellem hjem og institution, og barnets verdener bindes sammen.

Vi opfordrer forældrene til at stille spørgsmål til både vores praksis og vore bevæggrunde for vores pædagogiske praksis, og vi er nysgerrige på forældrenes praksis og synsvinkler.

Vi er bevidste om, at et godt forældresamarbejde kræver, at vi giver noget af os selv i relationen.

Vi er opsøgende i forhold til oplysninger om barnet, hvor vi stiller åbne og afsøgende spørgsmål. Fx hvis barnet reagerer anderledes, end det plejer.

Hele personale gruppen har løbende fået sparring og undervisning ift. det gode forældresamarbejde bl.a. ved Familie terapeut Niels Elkjær. - derudover giver vi hinanden sparring på forældresamtaler bl.a. ved rollespil eller ved at inddrage huset souschef og ressource pædagog i forældresamtalerne.

Vi afholder (er beskrevet i nedenstående menu punkter)

Opstartssamtale

3 mdr samtale

Overleveringssamtale fra vuggestue til børnehave

Skoleparathedssamtale

Samtaler efter behov - I kan som forældre altid bede om et møde. Vi indkalder også til møde, hvis vi gerne vil snakke med jer omkring jeres barns trivsel, udvikling og dannelse.

Vi inddrager forældrene i forhold til, hvornår mødet skal finde sted og hvad mødet skal omhandle.

Vi er grundig forberedte ved en forældresamtale – fx gennem observationer og sparring både internt og eksternt

I samtalen giver vi gerne forældrene en hjemmeopgave - dette for at bygge bro mellem institution og hjem. En opgave kan fx. være at læse den samme bog, spille det samme spil.

Der skrives referat efter behov, og dette referat udleves til forældrene.