Mad og måltidspolitik for de 3-5 årige i Pinjevejens Børnehus

Madpolitik i Pinjevejens Børnehus

I børnehaven er der udarbejdet en madpolitik, der skal give jer forældre viden om og inspiration til en sund madpakke. Der tages udgangspunkt i Sundhedsstyrelsens kostråd og fødevarestyrelsens ”Gi´madpakken en hånd”.

Når madpakken skal smøres, kan der tages udgangspunkt i nedstående ”Håndmodel”. Hånden viser 5 forskellige ingrediensgrupper, der kan indgå i en sund og varieret madpakke. Hvis madpakken hver dag indeholder noget fra hver finger, så kan I på den måde sikre, at Jeres barn får alle de nødvendige vitaminer og mineraler.

mad

Brød – Vælg rugbrød eller fuldkornsbrød f.eks. fuldkornspitabrød, fuldkornstortilla, knækbrød, fuldkornssandwichbrød, fuldkornsboller eller lignende.

Grønt – snackgrønt eller en salat f.eks. agurk, gulerødder, avokado, majskolbe, tomater, bælgærter, peberfrugt, råkost eller bagte rodfrugter

Pålæg – kød, æg eller ost f.eks. frikadelle, hamburgerryg, kyllingepølse, leverpostej, æg, æggesalat, hytteost, skæreost, smøreost mm.

Fisk – fiskepålæg f.eks. fiskefilet, fiskefrikadelle, laks, rejer, makrel i tomat, torskerogn, ørred, tun mm.

Frugt – helst friskt f.eks. æble, banan, pære, vindruer, melon, mandarin, blomme, bær, appelsin, kiwi, grapefrugt, fersken eller nektarin

• Sluk tørsten i vand
  • Spar på sukkeret – madpakken skal ikke indeholde slik, chips og kage
  • Madpakken må gerne indeholde snacks som f.eks. müslibar, bananpandekager, smoothie, frugtstang mm.