Fra Vuggestue til Børnehave

vuggestuebørnehave

I Pinjevejens Børnehus har vi en skærpet opmærksomhed på overgange; både overgange fra vuggestue til børnehave og fra børnehave til skole. Ligeledes har vi opmærksomhed på overgangen fra hjem til vuggestue/børnehave og fra dagpleje til vuggestue/børnehave.

I overgangen fra hjem til vuggestue/børnehave har vi fokus på at skabe tryghed mellem forældre, barn og pædagogisk personale. Der afholdes opstartssamtale, arrangeres besøg i Pinjevejens Børnehus, tilbydes at forældre kan være med de første dage, der tilbydes 3-mdr. samtale og hjemmebesøg. Efter behov er der tolk og flere opfølgende samtaler.

I overgangen fra vuggestue til børnehave arbejdes der den sidste måned med, at det pågældende barn besøger børnehaven med madpakke og med, at barnet bliver tryg ved både det nye stues pædagogiske personale og stuens børn. Ligesom der bliver afholdt overleveringssamtale med forældre og pædagogisk personale fra vuggestuen og børnehaven. Der bliver overleveret kompetencehjul og handleplan, som er udarbejdet i den måned, barnet er fyldt 2,10 år. Nogle stuer udarbejder endvidere en ressourceblomst på barnet med fokus på barnets forudsætninger og kompetencer og på den pædagogik, der lykkes i samspillet med barnet.

Når barnet er startet op i børnehaven, og fået oparbejdet en erfaring med børnehavens rutiner, arrangeres der et besøg til vuggestuen. Dette for at værne om gamle relationer, at skabe et gensyn med det gamle og for at etablere en sammenhæng i barnets hverdag.